·
взаємне спілкування
людей під час виконання виробничих завдань;
·
підтримання ділових
контактів на рівні виробничих підрозділів, регіонів, держав;
·
пошук, висунення і
оперативна розробка робочих ідей;
·
стимулювання
людської думки в новому напрямку;
·
розв'язання
етичних проблем, що виникли в якійсь ситуації.
Кожна бесіда – це новий акт. Тому немає
загальних рецептів, які б забезпечували високу ефективність бесіди в усіх
випадках. Це завжди процес творчий, що приносить радість відкриття нового в
житті, у співрозмовника й у собі. Водночас склалися певні моральні та
психологічні вимоги до організації індивідуальної бесіди. Є загальні
положення, принципи, застосування яких сприяє досягненню успіху бесіди.
Велику роль у житті людей відіграють ділові бесіди. Їх предметом, як
правило, є конкретне діло.
Розрізняють такі види ділових бесід:
- кадрові
(Співбесіди під
час прийому на роботу чи звільнення, бесіди про підвищення чи пониження на
посаді);
- дисциплінарні
(Бесіди, які зумовлені
фактами порушення дисципліни на виробництві або відхиленнями від встановлених
норм і правил діяльності організацій, підприємств;
- проблемні
(Бесіди, викликані необхідністю розв’язання різних конфліктних ситуацій, що
виникли в організації);
- організаційні
(Бесіди, у процесі яких обговорюється технологія виконання того чи іншого
виробничого завдання, аналізуються одержані результати, висловлюються критичні
зауваження з приводу вирішення поставлених завдань);
- творчі
(бесіди передбачають вироблення загальної концепції роботи організацій,
обговорення принципів виконання різноманітних програм, проектів, завдань тощо).
Залежно від кількості учасників бесіди
поділяються на індивідуальні та групові. Ми розглянемо характеристики
індивідуальної бесіди.
Характеристика та етапи індивідуальної бесіди
Індивідуальна
бесіда – це діалог двох
співучасників, які є значущими одне для одного і прагнуть (обоє або один) досягти
певної мети.
Індивідуальна бесіда стає такою формою, яка
сприяє зближенню поглядів співрозмовників, встановленню між ними контакту,
довіри і взаєморозуміння. Відомо, що людина один на один поводиться інакше,
аніж в оточенні багатьох людей. Річ у тім, що у присутності інших вона використовує
різні ролі, хоче здаватись цікавішою, привабливішою, зберегти почуття власної
гідності. Тому нерідко тільки віч-на-віч зустрівшись із людиною, можна визначити
ЇЇ позицію і знайти пояснення її діям. Знаючи і пам'ятаючи про це, слід
надавати право партнерові по спілкуванню залишатися самим собою, не маніпулювати
іншим, а вести власну партію і давати змогу це робити іншому, тобто
"партитуру спілкування" співрозмовники розроблюють спільно. Це
визначає характер бесіди та її результат.
Розрізняють такі етапи індивідуальної бесіди:
1.
Підготовка до бесіди
2.
Встановлення контакту
3.
Орієнтування в ситуації й людях
4.
Обговорення проблеми і прийняття рішення
5.
Вихід із контакту
Такий поділ на етапи чіткіше визначає спрямованість у
пошуку способів і засобів спілкування, правил проведення бесіди.
(1) Підготовка до бесіди (умова її результативності)
При підготовці до індивідуальної бесіди
аналізується ситуація, в якій вона відбуватиметься, вивчаються типові та
індивідуальні особливості співбесідника, зокрема його інтереси та установки.
Найчастіше під час проведення
індивідуальної бесіди, зокрема ділової, намагаються одразу ж досягти мети,
жорстко орієнтуючись на остаточний результат. Це хибний шлях, позаяк
ігнорується підготовчий етап бесіди. І тому нерідко розмова начебто
відбувається, але з самого початку вже запрограмовано її негативний результат.
Виходячи з аналізу літератури та
практичного досвіду багатьох людей як орієнтовні можна запропонувати такі
правила підготовки до бесіди:
·
обрати найбільш
вдалі момент і місце для проведення бесіди і лише після цього домовлятися про
зустріч;
·
з'ясувати все про
співрозмовника, зокрема його ставлення до ініціатора бесіди та рівень моральної
культури;
·
зібрати і
систематизувати інформацію, необхідну для розмови;
·
створити
відповідну атмосферу довіри, щоб схилити до себе співрозмовника;
·
визначити мету,
стратегію та тактику проведення бесіди, скласти детальний план розмови,
виділити базові слова, ключові речення;
·
уявити собі
позицію співрозмовника з цього питання та хід бесіди, передбачити нюанси, які
можуть вплинути на її перебіг і результат.
(2) Встановлення контакту в бесіді
Починаючи спілкування, зокрема
індивідуальну бесіду, бажано встановити контакт. Контакт — це дотик, поєднання.
Психологічний контакт — це духовний зв'язок між людьми, який забезпечує
можливість взаєморозуміння і взаємовпливу.
Контакт буває емоційним та
інтелектуальним, епізодичним і постійним, усвідомленим і неусвідомленим,
поверховим і глибинно-особистісним, вербальним і невербальним, ефективним і
неефективним тощо.
Найчастіше контакт починається із
"зустрічі поглядів". Важко бути неввічливим до того, хто дивиться
тобі в очі. Перший погляд може бути миттєвим, пристрасним, зацікавленим,
відкритим, довірливим. Легка посмішка, нахил корпусу, голови в бік
співрозмовника, зацікавленість у виразі очей свідчать про доброзичливе
ставлення до співрозмовника.
Після контакту очей треба привітатися і
зробити паузу. Вона потрібна для того, щоб інша людина мала змогу включитися в
розмову. Якщо цього не зробити, бесіди як діалогу може не відбутися, бо
розмовлятиме лише одна сторона.
Якщо це перша зустріч, то після
взаємного привітання відбувається знайомство. Існує багато правил етикету, які
передбачають поведінку людей на цьому етапі. їх детально описано в посібниках з
етикету. Лише зауважимо, що вже під час першої зустрічі дуже важливо
запам'ятати прізвище, ім'я співбесідника, його посаду.
Після вербального контакту йде знову
невербальний. Партнери розміщуються на дистанції, яка відповідає
загальноприйнятим правилам і власним бажанням. Несвідоме чуття дає змогу
культурній людині зайняти під час спілкування таке положення, яке свідчитиме і
про повагу до співбесідника, і про врахування його бажань, нерідко несвідомих. Для
ділових зустрічей рекомендована дистанція від 1,2—3,7 м. Для того щоб
невербальний контакт сприяв спілкуванню, потрібно сидіти спокійно, невимушене
(не глибоко у кріслі і не на його краєчку), не схрещувати руки й ноги, бо це
свідчить про закритість людини.
Після встановлення контакту на рівні
очей та дистанції доцільно "приєднатися" до співрозмовника. Можна
зайняти позу, схожу на його позу, використовувати найчастіше вживані ним слова,
посміхатися до нього, якщо він це робить, і т. ін.
Із самого початку бесіди треба зробити
все, щоб одразу не протиставити себе співбесіднику. Доцільно спочатку
поговорити про те, що об'єднує співрозмовників, про спільні інтереси. Можна
також сказати партнерові щось приємне, цікаве про нього. Це сприятиме створенню
доброзичливої атмосфери для подальшого спілкування. Тому не завадить продумати
три перші фрази, кілька запитань, на які співбесідник відповість
"так". Якщо на початку бесіди відчувається хвилювання в голосі,
бажано говорити тихіше, повільніше. Окрім цих порад, можна також
використати ще й такі:
·
уникати вступів на
зразок "Якщо у вас є час вислухати мене", "Вибачте, що я заважаю
Вам", "Давайте швиденько розберемося";
·
не примушувати
співрозмовника одразу захищатися;
·
спочатку доцільно
поговорити про співбесідника, потім — про тему розмови і лише потім — про себе;
·
тон бесіди має
бути привітним, доброзичливим. Це допоможе співрозмовникові повірити у вашу
щиру зацікавленість його проблемами;
·
співбесідник може
бути добре проінформований щодо теми розмови, тому краще висловити свої
сподівання на це або запитати його.
(3) Орієнтування в ситуації та людях
Орієнтування в умовах спілкування
передбачає вивчення особливостей зовнішнього середовища та врахування власного
емоційного стану, а також стану співрозмовника. Якщо ви побачили, що
співбесідник, скажімо, збуджений, спочатку треба допомогти йому заспокоїтися,
бо інакше він вас не зрозуміє. Лише після цього можна розпочати бесіду. Як це
зробити? По-перше, можна попросити співрозмовника чимось вам допомогти, бо виконання
предметних дій, що потребують уваги, знімає напруження. По-друге, можна
пожартувати. Партнер почне посміхатися й розслабиться. По-третє, можна звернути
увагу співрозмовника на важливу для нього проблему, котра потребує активного
мислення. І, зрештою, можна поставити партнерові запитання на нейтральну тему,
переключивши його увагу на проблему, до якої він ставиться спокійніше.
Звичайно, це лише окремі приклади з
тих, що їх можна використати. У кожній ситуації треба виявляти гнучкість,
оперативність, творчість. Проте варто пам'ятати, що фрази на зразок "Не
хвилюйтесь", "Заспокойтеся", "Чому ви так напружені?"
справі не зарадять. Навпаки, людина хвилюватиметься, а відтак й нервуватиме ще
більше.
На етапі орієнтування треба з'ясувати
тривалість бесіди. Якщо ви — ініціатор зустрічі, треба дійти згоди із
співбесідником щодо її мети. Якщо вас запросили на бесіду, мети якої ви не
знаєте, краще одразу запитати: "Чим можу бути корисний?" Це дасть
змогу розібратися в очікуваннях співбесідника, бо вони є регуляторами його
поведінки під час спілкування. Кожна із сторін сподівається на таку реакцію
іншої, яка б відповідала її рольовій позиції.
Успіх бесіди багато в чому залежить від
того, чи вдасться адекватно уявити собі образ партнера. Тут нерідко
спрацьовують стереотипи, а вони часом бувають неправильними. Як зазначалося,
треба мати попередню інформацію про співбесідника, передусім знати його типові,
індивідуальні, вікові та статеві характеристики.
На встановлення контакту та перебіг бесіди
загалом накладає серйозний відбиток темперамент співрозмовників. І його також
треба вміти розпізнавати і враховувати.
Важливо пам'ятати і про вікові особливості
співрозмовника. У більшості людей з віком знижується критичність, а потреба у
спілкуванні зростає. Старші за віком люди люблять дещо моралізувати, іноді
через свою балакучість позбавляють співрозмовника можливості самостійно
висловити думку і дійти певних висновків.
У процесі підготовки до індивідуальної бесіди
важливо враховувати також статеві відмінності співрозмовника. У чоловіків
переважно більш глобальний погляд на обговорювану проблему, а жінки краще
сприймають деталі, нюанси.
(4) Обговорення проблеми і прийняття рішення
На цьому етапі особливого значення
набувають вміння слухати співрозмовника, передавати інформацію та
обґрунтовувати свою позицію, вміння спросотвувати докази співбесідника. Варто
пам’ятати, що ще мислителі Стародавньої Греції наголошували, що два вуха і один
язик людині дані для того, щоб вона більше слухала і менше говорила.
Щоб отримати необхідну інформацію,
потрібно навчитися ставити співрозмовникові запитання. Вони бувають відкритими
та закритими, прямими та непрямими, риторичними і т. ін. .
На етапі обговорення проблеми, як свідчать
досвід і аналіз літератури, доцільно дотримуватися деяких правил, які
полегшують розуміння співрозмовника і дають змогу обмінюватись інформацією:
·
уважно слухати і чути;
·
намагатися перейти
від монологу до діалогу;
·
давати змогу
співрозмовникові спокійно висловити свою думку;
·
викладати свою
інформацію чітко, коротко й послідовно;
·
добирати способи й
засоби аргументування залежно від індивідуальних особливостей співрозмовника
(рівня його мислення, віку, статі, типу темпераменту тощо);
·
викладати докази в
коректній формі.
Аргументуючи свою позицію, доцільно
навести цифрові дані, факти, виявити суперечності, розглянути їх, вилучити
висновки по частинах. Аргументи треба викладати впорядковано, використовуючи
правила та закони логіки, підкріплювати логічні апеляції емоційними. При цьому
доцільно вживати порівняння та протиставлення типу "так..., проте". Це
приверне увагу співрозмовника до висловленої думки.
Приймаючи рішення, доцільно керуватися такими
рекомендаціями:
·
спостерігаючи за
співрозмовником, визначити момент для закінчення бесіди;
·
заздалегідь
сформулювати мінімальну мету й обміркувати альтернативні варіанти розв'язання
проблеми;
·
намагатися
добитися добровільної згоди партнера;
·
не виявляти
невпевненості, розгубленості наприкінці бесіди, навіть якщо її мети не було
досягнуто;
·
закінчуючи бесіду,
доцільно використати свій найсильніший аргумент.
(5)
Вихід із контакту
Роль цього етапу індивідуальної бесіди — "останнього
враження" — не менш суттєва, ніж першого, зокрема, для продовження
спілкування в майбутньому. Тому прощаючись
бажано бути доброзичливим, привітним, взагалі поводитися так, щоб виникло
відчуття "ми". Наприкінці бесіди доцільно виказати сподівання на
подальше співробітництво, "подати" себе так, щоб лишити у співрозмовника
добру згадку про себе. Дотримання правил етикету має велике значення для
створення доброго іміджу співрозмовника і продовження ділових відносин.
Якщо співрозмовник не вирішив своє
питання позитивно, треба дати йому змогу зберегти "добрий вираз обличчя
при поганій грі". Та й співрозмовник для того, щоб мати змогу ще раз вийти
на контакт, не повинен "гримати дверима".
Завдання 5: Заповніть таблицю "Класифікація співбесідників".
П. Міцич («Как проводить деловые беседы»— М.,
1987) наводить цікаву
класифікацію співбесідників. Він описує теоретичні моделі "абстрактних
типів" людей і характерні риси їхньої поведінки. Згідно з цією
класифікацією існує дев'ять типів співрозмовників.
Зрозуміло, що наведені класифікації
умовні. Однак вони допомагають навчитися самостійно розпізнавати особливості
своїх співрозмовників і використовувати це для того, щоб краще і швидше
порозумітися з людьми, встановити контакт, досягти успіху під час спілкування,
зокрема при проведенні індивідуальних бесід.
КЛАСИФІКАЦІЯ СПІВБЕСІДНИКІВ
|
ТИП співбесідника
|
ХАРАКТЕРНІ РИСИ ПОВЕДІНКИ
|
1
|
"Велике цабе",
|
|
2
|
"Чомучка"
|
|
3
|
Балакун
|
|
4
|
Безглузда людина
|
|
5
|
Боягуз
|
|
6
|
Всезнайко
|
|
7
|
Незацікавлена людина
|
|
8
|
Неприступна людина
|
|
9
|
Статечна людина
|
|
·
— нетерпляча,
невитримана, збуджена; своєю поведінкою несвідомо підштовхує співбесідника до
того, щоб він не погоджувався з висловленими тезами та твердженнями. Маючи справу з такою людиною, доцільно не
виходити за межі професійного спілкування, треба бути спокійним і спростовувати
її твердження.
·
— доброзичлива та
спокійна під час розмови, їй слід давати змогу проявити себе, коли підбиваються
підсумки зустрічі, обговорюються пропозиції.
·
— людина, у якої
завжди і на все є "своя" думка, вона обов'язково хоче її виголосити,
не прислуховуючись до думки співрозмовника. Якщо доводиться мати справу з такою
людиною, треба трохи збити з неї пиху, спеціально ставлячи складні запитання. Треба також залучати
її до обговорення ідей, запропонованих іншими.
·
— не вміє
вислуховувати інших, часто перебиває співрозмовника, не цінуючи його часу. Щоб
марно не гаяти час, його треба своєчасно й тактовно зупинити, бо цікавих ідей
він однаково не внесе.
·
— людина, яка
відмовчується, щоб не виставляти себе на посміховисько або не здатися
безглуздою. Таку людину варто підтримати, підкресливши, що в неї вірять, до неї
прислуховуються.
·
— має відсутній
вигляд; те, що відбувається поза її особою, їй видається не вартим уваги та
зусиль. Спілкуючись з такою людиною, краще одразу визнати її знання та досвід,
виявити інтерес до неї самої та її справ.
·
— безцеремонне
демонструє, що все, що відбувається навколо, її аж ніяк не цікавить. Для того
щоб вступити з такою людиною в контакт, треба все-таки знайти те, що для неї
може мати істотне значення.
·
Люди, яких
називають зовсім не терплять критики. Вони вважають себе кращими від інших, а
власні пропозиції єдино правильними. З такими людьми треба бути обережним, не
критикувати. Водночас варто показати, що вона така сама людина, як й інші.
Добре при цьому використовувати прийом протиставлення на зразок: "Так...,
проте".
·
— не може
втриматися, щоб не поставити запитання про все і про всіх. Спілкуючись з такою
людиною, доцільно переадресовувати їй її ж запитання. Це змусить
"чомучку" розмірковувати над проблемою, яку винесено на обговорення.
Завдання 6: Опрацюйте теоретичний матеріал.
Особливості розмов по телефону
Важливою формою комунікації в сучасній діловій сфері є телефонні розмови.
Телефонний зв’язок дає змогу на будь-якій відстані проводити переговори, давати
консультації, обумовлювати й узгоджувати важливі ділові зустрічі тощо.
Спілкування по телефону передбачає обмежену кількість учасників спілкування
з можливістю впливати один на одного. Мистецтво ведення телефонних розмов
полягає в тому, щоб, дотримуючись правил мовного етикету, стисло повідомити все
необхідне і отримати відповідь.
Телефонна розмова - один із різновидів усного мовлення, що характеризується
специфічними ознаками, зумовленими екстрамовними причинами:
- відсутність
візуального контакту між співрозмовниками
(Ми не бачимо
співрозмовника, нам не відомі його жести, міміка і т. ін. Ми лише чуємо його
голос, орієнтуємось на інтонацію та паузи. В такому спілкуванні важливу роль
відіграють тон, тембр, сила голосу, інтонація, вони несуть до 40 % інформації.
Телефон посилює вади мовлення, тому слова необхідно вимовляти чітко й
правильно, особливо числа і власні назви.)
- обмеженість
у часі (телефонна бесіда не може бути надто тривалою, розмова обмежена
в часі від 3 до 5 хвилин);
- наявність
технічних перешкод (втручання сторонніх абонентів, кепська чутність).
Структурними компонентами службової телефонної розмови є:
1.
Встановлення контакту.
Традиційно починають спілкування по телефону з алло, слухаю. Ці слова не несуть ніякої інформації про
співрозмовника, тому в діловому спілкуванні від них часто відмовляються,
замінюючи інформативними.
Будь-яку телефонну розмову починаємо коротким виявленням ввічливості: «Добрий
день (ранок вечір)!», «Доброго (ранку, вечора)!». Якщо телефонуєте у справі, то
потрібно назвати не лише прізвище, ім'я тапо батькові, а й посаду, що її ви
обіймаєте. Якщо той, хто телефонує, забув назвати себе, співрозмовник має право
запитати: «Вибачте, з ким я розмовляю?».У відповідь ви не повинні обурюватися
чи одразу класти слухавку - згідно з правилами етикету вам слід
відрекомендуватися; на анонімний дзвінок можна не відповідати й одразу покласти
слухавку. Якщо до телефону підійшов не той, хто вам потрібен, ви повинні
перепросити і звернутися з проханням покликати потрібну вам людину: «Добрий
день. Перепрошую за турботу, чи не могли б ви запросити до телефону Івана
Петровича (пана Петренка)»; «Дуже прошу, попросіть до телефону Ольгу Власівну
(пані Ольгу, пані Романчук)»; «Будь ласка, покличте до телефону..». Зазвичай
відповідають так: «Добрий день. Зачекайте, будь ласка, хвилиночку, я зараз
передам їй слухавку»; «Прошу зачекати»; «..Будь ласка, зачекайте»ю « ...На жаль
(шкода, вибачте), Іван Петрович вийшов, повернеться о 14 годині. Можливо, ви
хотіли б йому щось передати. Є його заступник, можливо, він зміг би допомогти
вам». Коли до телефону підійде потрібна вам людина, неодмінно слід знову
привітатись і назвати себе.
У тих випадках, коли по телефону спілкуються добре знайомі люди, цілком
доречною преамбулою до основної розмови буде обмін думками про останні події,
розмова про погоду тощо. Це дасть змогу знайти довірливий тон, здобути
прихильність другого учасника спілкування.
Відповідно до вимог ділового етикету, відповідаючи на дзвінок по
зовнішньому телефону звичайно називають фірму (організацію) чи підрозділ, по
внутрішньому – підрозділ і прізвище. Це дає змогу відразу виявити помилку
набору номера, якщо це сталося. У такому разі той, хто телефонував, припиняє
розмову словами: «Пробачте, це помилка».
Нетактовно давати абонентові неправильну інформацію, розмовляти грубо, якщо
він помилився номером телефона. Буде люб'язно з вашого боку, коли допоможете
абонентові з'ясувати причину невдачі. Своєю чергою, якщо ви зателефонували не
за потрібним вам номером, маєте обов'язково перепросити за завдані турботи.
Намагайтеся завжди бути ввічливим, адже ваша тактовність - це насамперед повага
до самого себе. Ввічливість має стати духовною потребою кожної людини.
2.
Виклад справи.
Після встановлення зв'язку намагайтеся викладати інформацію чітко, стисло
та по суті. Під час розмови необхідне вміння зацікавити співрозмовника. Тому
першою надзвичайно важливою умовою ведення розмови є логічність і послідовність
висловлення думок. Неприпустимо, щоб ваша розмова була хаотичною, адже так мета
вашого дзвінка може залишитися незрозумілою для співрозмовника. Викладаючи проблему по телефону, слід
дотримуватись максимальної лаконічності фраз, точності формулювань,
однозначності висловлювань, чіткості дикції. Не забувайте про дотримання пауз у такий спосіб ви надасте співрозмовникові
можливість висловити своє ставлення до проблеми. У розмові уникайте
категоричності, докладайте зусиль, аби тон вашої розмови був якомога
доброзичливішим. Якщо ви поважаєте себе і свого співрозмовника, намагайтеся
уникати категорично-наказових висловлювань.
Найдовший за часом етап будь-якої телефонної розмови – обговорення певної
ділової ситуації. Тому важливо заздалегідь продумати перелік головних і
другорядних питань, які вимагають конкретної відповіді. Щоб полегшити
сприйняття інформації співрозмовником, її варто передавати частинами, роблячи між
ними паузи. Це також дасть змогу другому учаснику розмови висловити своє
ставлення до обговорюваного питання. Завжди слід говорити доброзичливо,
тактовно, поважаючи співрозмовника.
Якщо в процесі телефонної розмови обговорюється кілька
тем, то бажано відокремлювати їх фразами на зразок: Отже, це питання ми з’ясували або Чи можу я вважати, що ми
досягли згоди? тощо.
3.
Закінчення розмови; прощання.
Ініціатива закінчення розмови належить зазвичай тому, хто телефонував,
іноді викликаний до телефону може ввічливо сказати, що з тієї чи іншої причини
поспішає, хоче закінчити розмову. У такій ситуації доречні фрази: Не хочу Вас перебивати, але
боюся запізнитися на засідання або «Прошу вибачення, але я зараз зайнятий.», «Чи можу я вам
перетелефонувати?» або «Дуже радий Вас чути, але, на жаль, зараз мушу йти». Завершуючи розмову, обов'язково треба попрощатися.
Фахівці з проблем усного ділового спілкування пропонують
дотримуватися таких
правил ведення телефонної розмови.
Якщо
телефонуєте ви:
- насамперед привітайтеся,
назвіть організацію, яку ви представляєте, а також свої прізвище, ім'я та по
батькові. Зазвичай перші слова телефонної розмови сприймаються нечітко, а тому
називайте свої прізвище та ім'я останнім - принаймні це буде почуто;
- якщо телефонуєте в установу
чи незнайомій людині, слід запитати прізвище, ім'я та по батькові свого
співрозмовника. Можете також повідомити, з ким саме ви хотіли б поговорити;
- якщо телефонуєте у важливій
справі, запитайте спершу, чи є у вашого співрозмовника достатньо часу для
бесіди;
- попередньо напишіть перелік
питань, котрі необхідно з'ясувати, і тримайте цей перелік перед очима упродовж
усієї бесіди;
- завжди закінчує розмову той,
хто телефонує. Завершуючи розмову, неодмінно попрощайтеся, пам'ятаючи, що
нетактовно класти слухавку, не дочекавшись останніх слів вашого співрозмовника;
- у разі досягнення важливих
домовленостей згодом надішліть письмове підтвердження.
Якщо
телефонують вам:
- спробуйте якомога швидше
зняти слухавку й назвіть організацію, яку ви представляєте;
- у разі потреби занотуйте ім'я, прізвище та
контактний телефон співрозмовника;
- розмовляйте тактовно, ввічливо демонструйте
розуміння сутності проблем того, хто телефонує;
- не кладіть несподівано трубку, навіть якщо
розмова є нецікавою, нудною та надто тривалою для вас;
- якщо
ви даєте обіцянку, намагайтесь дотримати слова й виконати ЇЇ якомога швидше. У
разі виникнення складних питань запропонуйте співрозмовникові зустріч для
детального обговорення суті проблеми;
- завжди стисло підсумовуйте бесіду,
перелічіть іще раз домовленості, що їх ви досягай.
Незалежно
від того, хто телефонує:
- будьте доброзичливим, у
жодному разі не виказуйте свого невдоволення чимось;
- ставте запитання та уважно
вислуховуйте відповіді на них;
- намагайтесь залишатися
тактовним і стриманим, навіть якщо розмова стає вельми неприємною для вас;
- симпатія до вас зросте, якщо
ви кілька разів упродовж бесіди назвете співрозмовника на ім'я та по батькові;
- особливо наголошуйте на
найсуттєвішому. Якщо під час бесіди ви називаєте якісь числа, їх варто
повторити кілька разів, аби уникнути прикрих непорозумінь;
- пам'ятайте, що по телефону
звучання голосу значною мірою спотворюється, тому ваша артикуляція неодмінно
повинна бути чіткою, а темп мовлення - рівним, тон - спокійним, витриманим;
- намагайтесь якомога ширше
використовувати лексичні можливості літературної мови (насамперед багату
синоніміку), але при цьому завжди висловлюйтеся стисло й точно, правильно
побудованими реченнями. Стежте за логікою викладу своїх думок, послідовністю.
- розмовляйте середнім за силою
голосом.
Не варто телефонувати в особистих справах зі службового
телефону, а в службових справах недоречно телефонувати додому тій особі, котра
має їх виконати (розв'язати). У разі, якщо вам телефонують на роботу в
особистих справах, відповідайте, що ви неодмінно зателефонуєте після роботи.
Етичні питання використання мобільних телефонів
Мобільний телефон
нині є неодмінним атрибутом кожної ділової людини. Послуговуючись ним, треба
дотримуватися певних етичних норм, щоб не створювати незручностей для інших.
Звичайно, традиційні правила спілкування по телефону, які названо вище,
залишаються, але треба враховувати специфіку мобільного зв'язку, оскільки
телефон завжди у його власника.
Отже, не можна:
- користуватися мобільним
телефоном під час перегляду спектаклю, кінофільму, на концертах, конференціях,
під час нарад і, звичайно ж, під час навчальних занять. Краще переадресовувати
вхідні дзвінки на поштову скриньку або ввімкнути вібродзвінок замість звукового
сигналу;
- класти телефон на стіл під час ділової
зустрічі, в кав'ярні та аудиторії, щоб не засвідчити неповаги до співрозмовника
чи викладача. Якщо все ж вхідний дзвінок перервав бесіду, треба розмову по
телефону закінчити якнайшвидше і на час розмови відійти або вийти взагалі;
- голосно розмовляти у транспорті, на вулиці;
- гратися телефоном під час заустрічі,
засідання, зборів, демонструвати його функціональні можливості;
- розмовляти по телефону,
перебуваючи за кермом автомобіля, бо це відволікає вашу увагу.
Загальне правило користування мобільним
телефоном - не створювати незручностей, не виказувати неповаги до людей, які
перебувають поруч.
Немає коментарів:
Дописати коментар